Branża rozrywkowa jest dziś w czołówce, jeśli chodzi o wprowadzanie różnych innowacyjnych rozwiązań. Nowoczesne platformy rozrywkowe łączą w sobie aspekt kreatywności i technologii, na nowo definiując to, w jaki sposób ludzie wchodzą dziś w interakcję z treściami rozrywkowymi.
Od wciągających doświadczeń, jakie zapewnia wirtualna rzeczywistość, aż po personalizację treści, która jest napędzana przez sztuczną inteligencję – przyszłość rozrywki jest obiecująca, oferując niezrównany poziom interaktywności i wygody. Rzućmy okiem na kluczowe innowacje.
Sztuczna inteligencja i personalizacja treści
Sztuczna inteligencja (AI) diametralnie odmieniła to, jak odbiorcy odkrywają i przetwarzają treści rozrywkowe. Platformy streamingowe, internetowe serwisy rozrywkowe, czy nawet kasyna internetowe, w tym Aplikacja Hit’n’Spin, wykorzystują dziś zaawansowane algorytmy AI, aby analizować preferencje swoich użytkowników i dostarczać im spersonalizowane rekomendacje, jeśli chodzi o seriale, filmy, muzykę, gry, bonusy i tym podobne. Sztuczna inteligencja jest nawet wykorzystywana do tworzenia rozrywkowych treści, w tym tekstów, filmów i muzyki.
To innowacyjne podejście do obszaru personalizacji poprzez AI znacząco poprawia wrażenia użytkowników. Odwiedzając na przykład Netflixa, już po jednym obejrzanym filmie można uzyskać wiele ciekawych rekomendacji kolejnych produkcji, które również mogą nam przypaść do gustu – nie musimy szukać podobnych tytułów we własnym zakresie, bo przychodzą do nas same, są podane jak na tacy. Ponadto dzięki sztucznej inteligencji platformy i twórcy mogą eksplorować różne nowe ścieżki artystyczne, które wcześniej nie były dostępne.
Rozwój technologii immersyjnych
Technologie immersyjne, takie jak wirtualna rzeczywistość (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), w ostatnim czasie zyskują coraz bardziej na znaczeniu i stają się coraz bardziej zaawansowane oraz dostępne. Technologie te w bardzo dużym stopniu wpływają na to, jak konsumowana jest rozrywka, bo na przykład gry VR przekształcają tradycyjną koncepcję gier, gdzie mamy opowiadanie historii i fabułę, w interaktywne doświadczenie, gdzie odbiorca jest tak naprawdę w samym centrum narracji.
Gry VR to kluczowy przykład rozrywki w wirtualnej rzeczywistości, ale oczywiście nie jedyny. Dostępne są dziś również inne atrakcje w VR-rze, między innymi metawersum, w którym można uczestniczyć na przykład w koncertach i wchodzić w interakcję z innymi osobami w szeroko zakrojonej wirtualnej przestrzeni. Organizowanie takich wydarzeń w metwersum to coraz powszechniejszy trend wśród gwiazd muzyki, bo dzięki temu ich koncerty są tak naprawdę dostępne dla ludzi z całego świata.
Blockchain i zdecentralizowana rozrywka
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem, które w dużym stopniu zrewolucjonizowało branżę rozrywką, jest technologia blockchain. Technologia ta nie tylko kryptowaluty i handel nimi. To również unikalne rozwiązanie, które daje zarówno artystom, jak i odbiorcom możliwość zdecentralizowanej dystrybucji różnorodnych treści rozrywkowych.
W tym kontekście najważniejszym elementem są NFT, czyli niezmienne tokeny, które dają twórcom możliwość skutecznego monetyzowania swoich unikalnych dzieł. Zyskują na tym też odbiorcy, którzy mogą kupować i gromadzić ekskluzywne przedmioty kolekcjonerskie, które są jedyne w swoim rodzaje – są unikatowe, i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Te unikalne tokeny cyfrowe mogą obejmować szeroki zakres treści, w tym:
- obrazy i grafiki,
- animacje,
- utwory muzyczne,
- filmy,
- cyfrowe rzeźby,
- kolekcjonerskie karty sportowe.
Taki sposób dystrybucji treści rozrywkowych – za pośrednictwem platform opartych na technologii blockchain, jest niezwykle korzystny, bo zapewnia wyjątkowo sprawiedliwą strukturę podziału zysków, co wspiera bezpośrednie relacje między twórcami i konsumentami.
Interaktywne treści
Coraz większą popularnością cieszą się specyficzne, nowoczesne formaty rozrywkowe, które łączą tradycyjną koncepcję, na przykład seriale, z elementami z gier, na przykład możliwością wybierania opcji dialogowych dla danej postaci, które wpływają na to, jak potoczy się fabuła. Takie interaktywne treści rozrywkowe, czyli „zgrywalizowane” seriale lub filmy, zapewniają unikalne wrażenia i dają początek nowej generacji rozrywki, w której historia jest opowiadana w sposób interaktywny, bezpośrednio przez odbiorcę.
Popularność tego formatu znacząco rośnie w ostatnim czasie, bo na przykład na Netflixie zaczyna się pojawiać coraz więcej tego typu seriali-gier. To opcja, gdzie fabuła jest tak naprawdę interaktywną przygodą, która bazuje na informacjach, które odbiorca przekazuje w czasie rzeczywistym, łącząc pasywne zaangażowanie, znane z tradycyjnych seriali, w aktywne uczestnictwo i faktycznie bycie w centrum wydarzeń.
Wielozmysłowe doświadczenia
Jeszcze niedawno sporo ludzi wyśmiewało nadmorskie kina 9D, oferujące wielozmysłowe doświadczenia, które obok oglądania obrazu zapewniały też wrażenia haptyczne i sensoryczne, na przykład ruszające się krzesła, powiewy wiatry, polewanie wodą i tym podobne. Teraz, gdy żyjemy w przyszłości, widać wyraźnie, że branża rozrywkowa coraz bardziej spogląda w kierunku technologii haptycznych i udoskonaleń sensorycznych, na wzór tego, czego można doświadczyć w kinie 9D.
Wszystko to za sprawą rozwoju sztucznej inteligencji, która znacząco przyczyniła się do rozwoju wyżej wymienionych technologii, co sprawia, że twórcy mogą skutecznie tworzyć wielozmysłowe doświadczenia, jeśli chodzi o rozrywkę. Najlepszym przykładem są tutaj oczywiście gry VR, takie jak Beat Saber czy Half-Life: Alyx. Niemniej jednak dotyczy to również gier AR, w tym Pokemon GO, a także tradycyjnych gier, takich jak Microsoft Flight Simulator, symulatora z bardzo realistyczną grafiką, dźwiękiem przestrzennym i możliwością integracji urządzeń haptycznych, które mogą imitować wibracje i przeciążenia podczas lotu samolotem.