Znaczna część osób, które nie grają w jakiekolwiek gry wideo, uważa, że ta forma rozrywki jest odpowiedzialna za izolację społeczną wśród młodych ludzi, podkreślając czas spędzony przed komputerami, z dala od przyjaciół i rodziny. Scenariusz ten nie jest jednak ani trochę zbliżony do prawdy, jest w zasadzie zupełnie błędny.
Prawda jest bowiem taka, że jeśli mówimy o rozrywce online, socjalizację można zintensyfikować za pomocą gier wideo, mobilnych i hazardowych. Są oczywiście między nimi istotne różnice, ale warto wyjść poza zbędne truizmy i zbadać, w jaki sposób szeroko pojęte gry wideo mogą zbliżać fizycznie oddalonych od siebie ludzi i wzmacniać więzi między nimi.
Jakie rodzaje gier umożliwiają socjalizację online?
Kiedy mówimy o rodzajach gier umożliwiających socjalizację online, nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, bo łączy je tylko jedna cecha – interaktywność. Niezależnie od tego, czy chodzi o tytuły cechujące się intensywną rywalizacją czy kooperacyjne, czy też hazardowe, czy inne, istnieje między nimi istotny element interakcji między graczami z różnych miejsc na świecie za pośrednictwem połączenia internetowego.
Gry kasynowe i zakłady sportowe to dwa przykłady gatunków rozrywki online, które łączą ludzi na całym świecie. Oprócz możliwości grania z wirtualnym lub prawdziwym krupierem, lub przeciwko innym graczom (na przykład w pokera w odmianie Texas Hold’em i w wiele innych gier), platformy takie jak SpinCity, które oferują mnóstwo gier hazardowych w różnych odmianach, również pozwalają uzyskać poczucie wspólnoty wśród graczy.
Oczywiście grupa dyskusyjna, w której członkowie rozmawiają na przykład o szansach na wygraną danej drużyny lub sportowca, także jest związana z grami, ale jej aktywność wykracza poza ramy samej gry. W tym sensie gry nie są czynnikami napędzającymi wzajemną interakcję, ale „tematem”, który jednoczy grupę osób zainteresowanych danym hobby.
Czy można rozwijać socjalizację za pomocą gier online?
Głównym argumentem przeciwko temu, że przy pomocy gier sieciowych można rozwijać socjalizację, jest stwierdzenie, że tytuły te fizycznie nas dystansują. Nie jest to stwierdzenie błędne, ale mocno ograniczone. Chodzi bowiem o to, że kiedy taką socjalizację redukujemy do kontaktu „twarzą w twarz”, to jednak tracimy wiele jej aspektów.
Oczywiście istnieją między nimi istotne różnice, ale interakcja online jest ważna w każdym kontekście. Skutecznie pomaga także osobom, które nie mają możliwości fizycznego spotkania się z innymi. Odkryliśmy to podczas pandemii Covid-19, ale przyjaźnie i znajomości zawarte wyłącznie online są z nami już od kilku dekad.
W przypadku gier online każdego rodzaju socjalizację można rozwijać w grach z połączeniami głosowymi i wideo lub w formie pisemnych rozmów na czacie. Zarówno w grach rywalizacyjnych, jak i tych opartych na współpracy, gracze wzmacniają więzi bez konieczności fizycznej obecności, co ma niebagatelną wartość i zasługuje na podkreślenie.
Jakie środki ostrożności należy zastosować, aby uniknąć nieprzyjemnych doświadczeń podczas grania w Internecie?
Chociaż zbadaliśmy pozytywne czynniki kontaktów towarzyskich w grach online (wideo i hazardowych), warto powiedzieć, że podobnie jak w przypadku każdego innego elementu naszego życia, potrzebna jest równowaga. Kiedy socjalizacja online jest dla graczy jedyną formą kontaktu międzyludzkiego, szkodzi to zdrowiu psychicznemu takiej osoby.
Ponadto faktem jest, że kontakty towarzyskie w grach online muszą być dostosowane do wieku. Nie ma problemu, jeśli dorośli wchodzą w interakcje z nieznajomymi w Internecie, ale sytuacja się zmienia, gdy mówimy o dzieciach i nastolatkach. W takich przypadkach osoby odpowiedzialne muszą zachować czujność z uwagi na potencjalne niebezpieczeństwa, jakie się w tym kryją.
Ponadto powinieneś unikać udostępniania danych osobowych osobom, z którymi właśnie nawiązałeś kontakt i zawsze dbaj o ochronę swoich danych. Internet nie jest rzecz jasna wyłącznie „Dzikim Zachodem” pełnym przestępców, jak wielu laików uważa, ale zawsze warto kierować się zdrowym rozsądkiem.
Ogólnie rzecz biorąc, gry wideo i hazardowe są doskonałym narzędziem do łączenia ludzi, którzy są fizycznie odlegli, ale mają wspólne zainteresowania. Niezależnie od tego, czy są to gry kasynowe online, strzelanki FPS czy battle royale, z gier można się wiele nauczyć!
Kultura gier hazardowych i wideo
Kultura gier hazardowych i wideo staje się coraz bardziej powszechna, jest to najbardziej społecznościowa ze wszystkich sieci społecznościowych. Jeśli wcześniej graliśmy w gry wideo, żeby bawić się ze znajomymi, to teraz ludzie stają się znajomymi, ponieważ grają w gry wideo. Wiele osób gra dziś w gry różnego rodzaju, ale nie każdy uważa się za gracza lub lubi słyszeć, że jest graczem, ciągle traktują to jako coś wstydliwego. A przecież to absurd.
Dlaczego ludzie tak lubują się w tej formie rozrywki towarzyskiej? Naszym zdaniem świat gier wideo i hazardowych przyciąga graczy aż sześcioma zaletami. Są to:
- Możliwość wygranej (w grach hazardowych nawet konkretnych pieniędzy) oraz o całą ekscytację i satysfakcję, jaka się z tym wiąże, w porównaniu z prawdziwym światem, w którym takie wygrywanie jest znacznie trudniejsze.
- Tożsamość, o wyrażanie siebie, pokazywanie tego, kim jesteś, wybór swojej postaci, a nawet przebieranie się za nich, a także identyfikowanie się z tymi, którzy lubią to samo.
- Współpraca, mimo że każda gra ma w sobie coś indywidualnego. Gracze tworzą zespół, inni gracze im kibicują, oglądają rozgrywkę, wspierają i tak dalej.
- Dynamika postępów w grze, rozwijanie umiejętności, znajomość strategii gry.
- W świecie niektórych gier wideo na znaczeniu zyskują również lokalizacje, ponieważ oferują możliwość eksploracji, przenosząc ludzi w niezwykle interesujące rejony, pozwalając im przeżywać niezwykłe przygody, poznawać fantastyczne terytoria, które mogą wywoływać wiele emocji.
- Rozwój technologiczny, który zbliża nas do momentu, w którym niemożliwe będzie odróżnienie gry od rzeczywistości. Rzeczywistość wirtualna, śledzenie promieni, realistyczna grafika... to już naprawdę czeka nas wkrótce.
Popularność gier hazardowych i wideo na świecie
Spośród światowej populacji online prawie osiem na dziesięć osób (79%) miało w ciągu ostatnich sześciu miesięcy kontakt z grami wideo, a 35% z grami hazardowymi – i nie tylko grało, ale także oglądało, tworzyło i nawiązywało kontakty towarzyskie. W tym sensie ponad 50% całkowitej populacji online korzysta z gier na więcej niż jeden sposób, a 29% gra, ogląda i angażuje się w inne sposoby.
Wydatki użytkowników na gry wideo i hazardowe
Ponad połowa graczy (57%) wydała pieniądze na gry hazardowe w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Gry konsolowe charakteryzują się natomiast najwyższą konwersją między graczami a płacącymi pod względem wysokości wydatków (96%) – co akurat nie jest niczym dziwnym z uwagi na praktyczny brak gier darmowych na konsole. Najniższy ten wskaźnik natomiast mają telefony komórkowe (45%).
Oprócz ofert specjalnych, możliwość odblokowania dodatkowej lub ekskluzywnej zawartości oraz opcje dostosowywania motywują graczy do wydawania pieniędzy. Prawie wszyscy płacący gracze wydają pieniądze na przedmioty w grach, co pokazuje, jak ważna dla wydawców i programistów jest optymalizacja tych ofert, aby przyciągnąć ciągłych inwestycji ze strony graczy.
Granie w gry wideo i hazardowe na wielu platformach
Prawie połowa graczy (48%) gra w gry wideo na co najmniej dwóch platformach, a 15% na trzech: konsoli, urządzeniu mobilnym i komputerze PC. W rzeczywistości to właśnie ta publiczność przez ostatnie sześć miesięcy poświęciła grom wideo najwięcej czasu i pieniędzy. 85% osób grających na trzech platformach wydało pieniądze na zakupy związane z grami wideo i grało w nie średnio 11 godzin i 18 minut tygodniowo. Ci, którzy grają tylko na jednej platformie, rezerwują na tę aktywność 4 godziny tygodniowo, a ci, którzy grają w dwie, osiem godzin i 24 minuty.
W przypadku gier hazardowych wygląda to nieco inaczej – przeważająca większość, bo około 68% graczy korzysta z wersji dla komputerów (z poziomu przeglądarki internetowej), a 32% gra na telefonach komórkowych. Co ciekawe, zaledwie 14% graczy korzysta naprzemiennie z obu możliwości.